XTZ900

XTZ900 první video

{youtube}K9k0qr61-k8{/youtube}

 

 XTZ900 jak si brumlala po čase

{youtube}-4VRcHDzZas{/youtube}

 

XTZ900 – XTZ 900

Poslední video ze září 2009.

 

Asi si někteří z Vás budou říkat jestli jsem se nespletl, že tahle motorka přeci neexistuje… nooo tak napůl budete mít pravdu, ale vím aspoň o 2, které jezdí -  z toho jedna v UK, další v FI no a ta nejdůležitější u nás v CZ. Jeden DE se mě napodobuje, ale už nebude ten kdo s tím přišel(dělá to na kšeft na ebay.de). Při ladění bylo dosaženo maximálního točivého momentu 95,93Nm při 474728 ot/min a 79,45PS při 6986 ot/min. Nyní to mám mírně seškrcené kvůli spotřebě a hluku laďáku.

Proč? Všichni kdo mě znají vědí, že bych nejraději stále něco vylepšoval na motorce a dle některých rejpálků ani na motorce nejezdím a jen něco kutím, to není ale pravda. Sice rád něco vymýšlím, ale taky raději jezdím. Po sledování diskuzí na DE webech ohledně přestavby na motor 3VD(starší TDM, kdy oba písty jdou současně tzv.360° ) případně 4TX (písty jdou za sebou tzv. 270°) jsem zjistil, že vše je relativně dobře popsáno a kolegové z DE to dělají v pohodě (jeden to dokonce nabízí na ebay). Cena za takovou přestavbu, je ale vysoká, takže jsem dumal a dumal až jsem po dlouhém dumání zjistil, že přestavbu na 3VD asi nemá moc cenu, sice je nejlevnější, ale tak velký zázrak to není a také se nedá pořádně sehnat slušný motor 3VD a ani klika, válce atd… Po dalším zjišťování jsem viděl, že cena motor 4TX je skoro stejná jako novějšího 5PS, jenže v této chvíli mi chybí peníze… takže jsem se dál o to nezajímal -  stávající motor na mojí mašině 3LD jezdí super, takže proč ho rozebírat že?

Čím dál víc jsem se začal upírat na myšlenku koupit jen karter 3LD z DE a pak díly z 5PS, prostě to risknout, když na papíře vše vypadalo že to půjde.

Naštěstí jsem mluvil s jedním kámošem, co sháněl nějaké díly a doporučil mi jeden servis z Chomutova ať se zeptám. Tam jsem se setkal s velkou podporou mé myšlenky a dokonce k mému štěstí mi prodali totálně vyrezlí polomotor 3LD a motor 5PS z bouračky, který měl rozlomený karter, takže nic lepšího nemohlo být. Jelikož jsem vše konzultoval a “vychvaloval” s přáteli z UK, stale jsem věřil že budu první, kdo to dá dohromady, jelikož nás šťouralů zas tak moc není. S myšlenkou jsem začal na jaře 2007 s tím, že chci slyšet běžet motor do konce roku 2007. Na konci léta mi ale psal jeden kolega z UK, že uhnal 3LD a jestli má jít do mého nápadu, napsal jsem že to není 100%, ale že by vše mělo jít. On spěchal, takže to nebudu dále rozvádět – prostě byl rychlejší a jeho XTZ900 běžela někdy v září, což bylo pro mě dobrou zprávou, jelikož jsem se také již blížil společně s kamarádem Petrem finálnímu sestavení motoru. Kolega z UK vzal svůj zničený motor 3LD, koupil 5PS motor, zapalování z TRX850 motoru 4TX a jen s redukcemi na karburátory to poskládal. Já ale chtěl jít fajnovější cestou, jejíž soupisku vidíte níže, prostě maximálně všeho využít tzn. zapalování Ignitech, přetriskování karburátorů, odladění na brzdě…

  • Jaro 2007 – nákup motorů – zarezlí polomotor 3LD, 5PS s poškozeným karterem, Ignitech zapalování
  • Léto 2007 – čistění všech dílů a motorů, nákup kompletního těsnění na motor
  • Podzim 2007 – lakování a nová barva motoru, kompletování
    • Nový motor dostal novou hezkou barvu, některé části byli vyleštěny, vše sestaveno pomocí nových imbusových šroubů
    • Vyrobení redukce ze stříkačkových nástavců na karburátory (ještě malinko by dala ta redukce vylepšit). Motor 5PS je totiž stříkačka.
    • Jelikož 5PS má o něco větší válce umístěné v karteru, muselo se trochu karter ubrat a dopilovat. Originál 5PS to už vybrané má, takže zásah nebyl problém.
    • 5PS je 6-ti kvalt, ale tato převodovka se do bloku 3LD nevejde, jelikož je méně místa, proto se použila z 3LD
    • Do nového motoru se použil jen kompletní blok, spojka (mimo lamel, pružin atd.. jelikož 5PS motor měl víko poškozeno), převodovka, karburátory z 3LD, vše ostatní bylo z motoru 5PS
    • Každý motor Yamaha má na karteru vyraženy čísla – velikosti podle kterých se v závislosti na číslech na klice vypočítají finální lágry. Na horní části - 93, 78 --- toto jsou velikosti na ojnici a na dolní části - 566, 93, 78 --- všechny velikosti. Na klice mam: 11, 111, C

      Takže pro uloženi kliky - 5*6*6 je velikost v karteru a 1*1*1 je velikost na klice.
      Vzoreček 5,6,6 minus 1,1,1 = 4,5,5 což převrácené na barvy je zelená, žlutá, žlutá tzn když sedím na motorce tak zleva dávám zelenou pak žlutou a napravo taky žlutou...
  • Zima 2007 – nejdřív jsem si natočil video, jak vlastně brumlá původní motor abych pak se mohl kochat tím rozdílem a pak začalo vyndávání 3LD motor, což nebylo tak hrozné. Daleko brutálnější bylo tam nandat nový, jelikož jsem to dělal sám a poprvé. Po technické stránce to nebyl velký problém, ale fyzicky jsem si máknul. Jelikož ale přeci jenom nějaké odlišnosti jsou, musel jsem vyřešit následující drobnosti
    • Odstranění ochranných gum z fajfek, jelikož TDM má delší (seženu do budoucna prostě na TDM)
    • Úprava držáku chladiče a vrtule(dal jsem ji o trošku víc nahoru), jelikož 5PS je o asi 1-2 cm vyšší
    • Navaření trubičky na „dejchák“ motoru (umístěný na víku hlavy), jelikož původní by zasahovala přímo do chladiče
    • Udělání trubičky z motoru k prodloužení pro připojení na chlazení – uděláno z topenářských měděných trubiček
  • Vánoce 2007 – návštěva Ignitechu v Přelouči a úžasná pomoc lidí z této firmy, kteří se mi věnovali celý den! Bohužel při konfigurování a připojování zapalování jsme zjistili, že se musí zapojit i čidlo polohy vačkové hřídele, které je špatné, takže jsem narychlo naštěstí sehnal jiné. V závěru dne jsem poprvé slyšel ten krásný libozvučný zvuk jakoby mohutného 6-válce. V rychlosti jsem udělal toto video - http://www.youtube.com/v/K9k0qr61-k8
  • Zima 2008 (leden…) – bohužel oddech z karteru z originál 3LD motoru se moc nehodí, jelikož 5PS má o něco větší tlak oleje a hlavně vyvažovák hází olej rovnou do tohoto místa, takže po zahřátí lehce pokapává olej z této hadičky, pokud je daná tak jak má být. Na 5PS motoru je tento dejchák o kousek vepředu, takže ho také přemístím.
    • Motorka cestuje do Děčína k Radimovi Š. na seřízení a odladění aby byla naladěna na co největší krouťák odspoda. Probíhá přetriskování a zjišťování stavu. Bohužel stávající laďák ze 3LD nestačí na nový výkon a jen motor přiškrcuje, holt na se musí sehnat jiný.
  • Jaro 2008
    • Bohužel jsem zjistil, že otáčkoměr nefunguje z 3LD správně, trimmer na zadní straně sice trochu pomohl, ale problém nevyřešil. Jako jediné řešení vidím použít otáčkoměr z 4TX nebo 5PS, který funguje na základě 12V impulsů ze zapalování, protože 3LD a 3VD používá vysokonapěťové impulsy z cívky
  • Zbytek roku 2008 – chci nový řetěz a kolečka 530, jelikož 520 je moc slabý na tenhle stroj. Zadní rozetu klasickou 46 zubů a přední po posledních zkušenostech s rychlosti 17 zubů. Možná sehnat TPS pokud to bude mít cenu.

Co je potřeba na tuto přestavbu:

1.      polomotor(stačí kompletní karter) 3LD nebo 3TD, záleží jaký máte napsaný v technickém průkazu, převodovku, karburátory (mohou být z 3VD, 4TX, 4UN ale pozor jestli mají TPS)

2.      motor 5PS i s lehce poškozeným karterem

3.      nejlépe zapalování od Ignitechu

4.      někoho se soustruhem na redukce na karburátory (musíte mít ty gumy co jsou na hlavě na sání jelikož až do nich se dává ta redukce)

5.      těsnění – nějaká pro 3LD, nějaká pro 5PS(např. těsnění pod hlavu atd..)

6.      svářeče hliníku na úpravu oddechu z hlavy

7.      instalatéra co udělá prodloužení trubičky na chlazení (pozor hliník a měď při styku dělá elektrický výboj)

8.      upravení oddechu na víku – např. velký odvzdušňovák

9.      nové lágry – dopočítat na správné barvy

10.  doporučuji přelakovat motor, ať je to fajne

11.  trysky a jehly do karburátorů – jen doporučení (minimálně ale dát aspoň hlavní trysku 150)

12.  koupit laďák – jen doporučení

13.  DYNOJET set

14.  Asi otáčkoměr z 4TX

 

Postup:           

RIZIKO = OHROMNÉ, TAKŽE RADĚJI NIC NEDĚLEJTE A BUĎTE RÁDI CO MÁTE! NEBERU ŽÁDNOU ZODPOVĚDNOST ZA PŘÍPADNÉ PROBLÉMY, KOMPLIKACE, VŠE AŤ SI KAŽDÝ DĚLÁ PŘÍPADNĚ NA SVOJE RIZIKO. JÁ SU MUZIKANT A MOTORKÁM NEROZUMÍM, JASNÝ?! A lidem, kteří nejsou muzikanti jako já nic ani víc snad říkat nemusím. Pokud ale je taky někdo takový nenechavec a blázen jako já a chce si taky udělat přestavbu, ať píše na fóru a nějak si poradíme.

Vysvětlivky:

            3LD – motor XTZ750

            3VD – motor starší TDM850

            4TX - motor novější TDM850

            5PS – motor poslední TDM900 (v mém případě r.v. 2004 najeto do 20tis)

            UK – Velká Británie

            DE - Německo

            FI - Finsko

Mazlík 

Zatím poslední video ze září 2009.

Mazlíků – motorek jsem měl dost – začlo to ve 12 letech, kdy mi táta koupil „fichtla“, ale kterého jsme museli prodat, jelikož uvědomělí soused rád nahlásil vše na  MNV. Dále jsem po dlouhé odmlce zakoupil 2x Jawa 90 Cross, 1xRoadster, CZ 175,  Jawa 350/632, 634, 638, kejvárna, Gillera XR2, Honda XRV750, pak 2x Yamaha XTZ750, 1x XT600Z Tenere model 1VJ a od podzimu 2006 posledního jediného mazlíka opět SuperTenere, kterého dávám doufám do éňo-něňo stavu se spoustou vylepšeních, které zde naleznete. Zde je vidět fáze jak se dělala barva na pořádného draka. Při ladění bylo dosaženo maximálního točivého momentu 95,93Nm při 4728 ot/min a 79,45PS při 6986 ot/min. Nyní to mám mírně seškrcené kvůli spotřebě, výměně komínků a hluku laďáku, takže nyní mohu mít tak asi o 5-10% méně. Referenční krouťák je 67Nm při 6750 ot/min a výkon 69PS při 7500 ot/min – jsou ale i standardní SuperTenere, které mají víc i bez nějakých úprav jako třeba Peťa, protože motorka byla dobře zajetá a je o ní dobře staráno.

 

 Počátek airbrush 1, airbrush 2, aktuální –foto 1, foto 2, foto 3,

 

Vylepšení které mám?

Takže začnu jaká vlastně mám:

  • Aktivní zabezpečení – elektronické i mechanické
  • Reflexní páska na kolech
  • Airbrush
  • Zvýšené plexi
  • Řídítka Renthal
  • Chrániče páček Acerbis Rally Pro II
  • Nástavce řídítek Touratech
  • Nová černá zrcátka(originály se mi moc nelíbili) z nové XTZ660TENERE
  • Čirá halogenová světla H4 Hella
  • Přístrojovka – bílé modře podsvícené budíky, zbytek přístrojovky ala karbon
  • Přídavné budíky – tlak oleje, voltmetr
  • Nerezové padáky v komaxitu na zakázku
  • Čidlo na tlak oleje
  • Čidlo hladiny oleje
  • Hladové oko – kontrolka na rezervu benzínu
  • Gripy (to mají ale všichni)
  • Sedlo – nově potažené a stupňovité
  • Zadní držáky kufrů – slouží i jako zadní padáky
  • Nerezový zakázkový držák na Topcase
  • Venkovně přidělán AntiPich
  • Laďáček Creptus dělaný na zakázku v designu Akrapovic
  • Větší rozetové kolečko v motoru – 17 zubů
  • Řetěz ČZ X-kroužek 530
  • Měřák teploty oleje RR (dočasně nepoužívám)
  • Hlavní stojánek
  • Závažíčka dělaná na zakázku – žádný kupovaná hliník (již nepoužívám z důvodů chráničů páček Acerbis)
  • Upravené vzduchové filtry - KN
  • Nerezový malý kryt výfuku svodů
  • Blinkry z KTM LC8 Adventure 990 včetně elektronického přerušovače
  • Programovatelné zapalování TCIP4 – Ignitech
  • DYNOJET set
  • Žárový hliník a následně žáruvzdorná barva na svodech
  • Přední vidle a brejle WP USD 48mm z KTM LC8 990 Adventure
  • Regulátor dobíjení VAPE
  • Bombičky na doplnění vzduchu
  • Vypouštěcí šroub s magnetem
  • 12V vodotěsná zásuvka
  • Svíčky Splitfire
  • Nové benzínové podtlakové čerpadlo Mikumi typ MK DF 52-82
  • Přepínače Yamaha R1 – důvod bylo přesun ovládání sytiče
  • Pancéřové hadičky
  • Automatické rozsvícení světel
  • Olejobaňka přesunutá pod nádrž – baňka je z TDM900
  • Schránka na nářadí místo původní olejové baňky
  • Nooooo a samozřejmě naladěný motor s drobnými úpravami

…. Existuje vlastně ještě nějaké vylepšení? No o moc jich už teda nevím. Ale na ještě dalších nových již pracuji. Čtěte naše fórum kde je víc…

Srpen 2009

Vytunění motoru

Jak udělat ze 750@850?

No v Německu to dělají normálně a prý jim tam nevadí, když přehodí celý motor, ale to u nás nejde, jelikož typ motoru musí být stejný.

Takže – není to nic složitého – potřebujete buď části motoru nebo celý z TDM850 – konkrétně typ 3VD. Sice se dá použít i 4TX, ale pak je prestaba složitější, jelikož se musí upravovat horní část motoru a nelze použít karter ze 750. Takže potřebujete – Váš 750 motor (3TD,3LD,3WM..) a kliku, hlavy, ventily, písty z 3VD(TDM). Je samozřejmě lepší rovnou i přetryskovat karburátory a dát CDI, aby vše ladilo. Zde máte návod od člověka, který to dělal. Jinak v Německu je machr co to včetně práce a materiálu dělá za 800,-EURo a nepotřebujete změnu v techničáku, protože kartery zůstanou původní. Chtěl jsem toto zvládnout, ale bohužel nejsou penízky a zatím ani motor 3VD. Jinak detailnější návod samozřejmě mám, takže pokud někdo má zajem a umí německy/anglicky ať se mi ozve. Další možností daleko jednodušší je jen dát válce+písty+kroužky z 3VD a dostanete motor o objemu cca 800ccm s nižším kompresním poměrem, protože klika z 3VD má jiný zdvih než 3LD. Jelikož můj cíl byl motor 5PS, nějak detailněji prakticky jsem to nezkoumal, ale mohu poradit..

Číst dál: Vytunění motoru

Údržba motoru

Spotřeba

Spotřeba docela velká co? Když jsou těžké ruce tak vždycky… No ale vážně – víme že je to trocha žíznivý motor a proto těžká rada, ale nejlíp je juknout na jehlu a tu poposunout na druhý stupínek od zhora, takže tam bude skoro celá zajetá(já ho mám na posledním a jede jako z praku taky – já mám ale přetryskované karburátory). Jasně že lehká ruka je jistější, jenže to holt zas tak moc nejde že ;-). Platí ale že kvalitně seřízený motor s dobrými svíčkami se slušnou kompresí nemůže žrát nějak mnoho. Doporučuji koupit jehly od DYNOJETu, protože mají vypracovaný tvar a dodávají motoru lepší průběh výkonu. Další důležitá výměna spočívá ve výměně jehlových komínků a jehel, kdy pak spotřeba se pohybuje mezi 5-6l/100km dle stylu jízdy.

Číst dál: Údržba motoru