Brzdy

Výměna brzdových hadic (předních) u XTZ 750 Supertenéré

by Davy www.davy.jawajizda.cz pro www.supertenere.cz

U každé motorky jednou za čas dojde na výměnu brzdových hadic. U “japonců“ je to nepříjemná záležitost, protože to vede ke značnému průvanu v peněžence. U Supertenéré, kde je vepředu dvojitá brzda to znamená celkem 4 hadice. Ani jsem neměl odvahu se ptát v Yamaze kolik by stály originály, rovnou jsem hledal náhradu. Kromě toho, originál hadice jsou klasické gumové, což kromě měkčí brzdy vede k častějším výměnám. Tímto článečkem bych se chtěl podělit o získané zkušenosti.

V podstatě existují 3 cesty. Nejdražší je koupit hotové neoriginální hadice přímo pro daný typ motorky, nebo se dá koupit nějaká předzpracovaná “stavebnice”, a nebo třetí “sociální“ cesta a to sice montovat z polotovarů.

Hotové hadice s lisovanými koncovkami u nás nabízí např. známý výrobce brzdových kotoučů, firma Goldfren (www.goldfren.cz). Prostě vyplníte formulář a přijdou vám hadice. Podle nabídky z 11.12.2006 jedna takováto hadice vyjde na 900 Kč + DPH v základním provedení, tzn. pancéřová hadička s ochrannou plastovou hadicí a koncovkami v barvě kovu. Dále je možno objednat barevné koncovky i ochranné hadice, pochopitelně za příplatek. Doporučuji majlem zjistit aktuální ceny. Bohužel nemají na webu ceník.

Reprezentant druhého uvedeného způsobu je tzv. Global System z nabídky Moto S+P (www.motosp.cz, sekce ceníky – brzdové koncovky). Podle ceníku aktuálního v době psaní tohoto článku (duben 2007) vychází takováto hadice na 1350 Kč, včetně DPH. Objednávají se hadice (samozřejmě pancéřové) se zakončením s převlečnými maticemi na míru a k nim se kupují koncovky, tzv. “banja”.

Já jsem šel třetí, nejlacinější, cestou. Zatím jsem měnil na svojí Supertenéré pouze přední hadice. Na to bylo potřeba objednat v Moto S+P následující materiál:

Kat. c.: 410279 Produkt: B.H. koncovka 0317 Mnozstvi: 1 ks

Kat. c.: 410280 Produkt: B.H. koncovka 0352 Mnozstvi: 4 ks

Kat. c.: 410358 Produkt: B.H. koncovka 0794 Mnozstvi: 1 ks

Kat. c.: 410131 Produkt: B.H. brzdova hadice Mnozstvi: 1,9 m

Kat. c.: 410132 Produkt: B.H. buzirka 1960GTF Mnozstvi: 1,9 m

Celková cena objednávky byla 26.1.2007 1855 Kč a je to materiál na tři hadice. Takže pro srovnání s předešlými nám to vychází 618 korun za hadici.

Banjo přímé (0317) a banjo 25/90° (0794) patří na hadici od pumpy k rozdvojce, ostatní jsou vždy dvě a dvě na hadice od rozdvojky k třmenům.

Je vhodné ještě objednat nové měděné podložky pod banja a dvojitý šroub na rozdvojku. Podložky jsou na motosp.cz v ceníku pod názvem “Podložka měděná pr. 10 mm.“ a je jich potřeba celkem 11. Samozřejmě se většinou dají znovu použít ty původní, ale je to pár korun a člověk má čisté svědomí.

Ten šroub je potřeba protože na původních hadicích jsou tenčí banja a šroub je krátký. Já jsem to řešil původním šroubem a sbroušením koupených koncovek na vhodnou tloušťku . To ale chce mikrometr, jemnej pilník a hlavně spoustu trpělivosti. Bohužel z toho důvodu nevím stoupání závitu. Moto S+P nabízí dvě možnosti v sekci Technika – Brzdové koncovky a hadice, bude to chtít změřit.

Montáž je jednoduchá. (Stále se jedná jen o přední brzdu, u zadní je vše podobné, jen hůř přístrupné) V první řadě je nutné demontovat původní hadice. Na to je vhodné chránit všechny lakované díly v okolí např. igelitem, protože brzdová kapalina leptá lak. Nejprve se odšroubuje víčko nádobky na kapalinu, pak se dole na odvzdušňovací šrouby nasadí hadičky a šrouby se povolí. Pumpováním brzdovou páčkou a samospádem kapalina vyteče. Bohužel nikdy nevyteče všechna, ale to se nedá nic dělat. Následně se postupně odshora demontují průchozí šrouby z koncovek za důkladného odsávání vytékajících zbytků kapaliny hadrem. Opravdu se nesmí ani kapka dostat na lak, pozor na to. Vymontované hadice se nechají okapat a nádobka na brzdovku se zakryje víčkem aby se do ní neprášilo. Tím je první fáze hotová.

Podle původních hadic se nastříhá zakoupená metráž (doporučuje se ovinutí lepicí páskou a řezání pilkou na železo, mě se osvědčily obyčejné ostré štípačky) a může se přistoupit k nejdůležitějšímu kroku a to sice k montáži koncovek. Postup názorně popisuje následující obrázek.

Nejdřív se na hadici navlékne matice. Potom se mírně odehne oplet od konce hadice, třeba šídlem. Následně se mezi opletení a jádro hadice vloží oliva. Já jsem jí vždy doklepnul dřevěnou paličkou, aby sedla pěkně na doraz. Potom se nastrčí trubička na koncovce do hadice sevřené olivou a našroubuje se matice. Utahovací moment někdo doporučuje 20Nm, někdo 10Nm. Podle mne i těch deset je moc, chce to zhruba 8Nm. Dá se to i bez momentového klíče, prostě tak nějak s citem aby se nezačal deformovat krček banja. Je to niklovaná mosaz, takže opatrně. Na hadici se nasadí ochranná smršťovací bužírka a postup se opakuje na druhé straně. Já jsem smršťovací bužírku střihal na takovou délku aby zakryla zadní část matic, vypadá to celkem pěkně. Na navléknutí bužírky je vhodné konec hadice omotat izolepou. Jinak oplet zevnitř průhlednou bužírku poškrábe, což je potom vidět. Nakonec se bužírka “zafoukne” horkovzdušnou pistolí a hadice je hotová.

V další fázi se nové hadice namontují na motorku. Tady není co popisovat, postup je opačný k demontáži, dotahovací momenty šroubů podle servisního materiálu jsou 25Nm. Doporučuju dát nové všechny těsnící podložky a delší šroub, jak už bylo napsáno výše.

Po naplnění systému kapalinou (DOT3, nebo DOT4) je důležité důkladné odvzdušnění. I tak má Supertenéré (aspoň ta moje) poměrně dlouhý chod páčky. Nejprve se klasicky napojí na odvzdušňovací šrouby na třmenech hadičky, ty se ponoří do nádobek s čistou kapalinou (stačí trochu, funguje jako zpětný ventil) a odvzdušňováky se otevřou. Pak se nalije plná nádobka a pumpuje se páčkou až jde dole čistá kapalina, nebo alespoň víc kapaliny jak vzduchu. Nádobku je potřeba pořád dolejvat, pumpa nesmí nasát vzduch. Pak se odvdušňovák na jedné straně zavře a na druhé se jede stylem zmáčknout-zavřít odvzdušňovák-pomalu pustit-otevřít odvzdušňovák.... pořád dokola, dokud nejde stoprocentně čistá kapalina bez bublinek. To samé na druhé straně. Pak doporučuju chvíli počkat a občas zaklepat něčím na třmeny, pumpu i hadice. Po chvíli je potřeba odvzdušnění zopakovat, protože se utrhaly bublinky, které zůstaly viset na stěnách.

Nakonec se doleje nádobka a zavře se víčko. Někdo doporučuje gumovou vložku ve víčku zamáčknout do roviny, někdo naopak úplně vmáčknout do kapaliny. Já jí dávám tak nějak napůl. Pozor aby jste si neskřípli těsnění pod víčkem (okraj té gumové věci) nějak nakřivo. Mě se to povedlo a musim přelakovat horní brejle, protože mi na ně přes noc nakapala z nádobky brzdovka.

A důležité upozornění na závěr – Takto vyrobené hadice nejsou schválené pro silniční provoz. Ale jen tak mezi náma, na STK to nikdo nekontroluje a při pojistné události to většinou nikoho nenapadne.

Originální délka předních hadiček jsou – 44cm(počáteční) , 70cm(pravá), 72cm(levá).

Pancéřové hadičky

Hadice k předním brzdám, měřeno na střed banja + - 5 mm
2 ks 680 mm na koncích banja 25 stupnů
1 ks 440 mm na jednom konci banjo rovné a druhém 25/90 stupnů
Šrouby M10x1,25

Kotouče

Moc lidí ani nekontroluje sílu kotoučů, která je důležitá pro brzdný účinek, proto doporučuji tak 1 za rok zjistit, jestli kotouče(destičky jsou snad jasné..) nejsou ohlodané nebo jinak poškozené a mají dobrou tloušťku - jakmile jsou tenčí než 2mm – ihned kupte jiné! Dle manuálu mají nové tloušťku 5,2mm, takže zbytečně neriskujte – nové kotouče mohou mít i dobrý designový efekt.

Kdo ale chce přeci jenom mít něco extra, koupí si 320mm kotouče jako mají supermota – kdo bude mít zájem poslu mu obrázky, popis a rozměry nástavců, které potřebuje na tyto 320ky.

Výrobců je více, takže využijte např. Goldfren nebo EBC.