Elektronika

Úprava elektriky – přidání pojistky

Prostě některé věci se udělaly moc jednoduše(stejný problém má i starší TDM) a nepřemýšlelo se do důsledků (pro rejpálky XRV má zase jiný zádrhel s elektrikou) a tou je pojistná skříňka, která vlastně neexistuje – je jen hlavní pojistka u baterky a pak pod nádrží na větrák chladiče a to je nedostatečné. Takže cílem našeho snažení je přidat další pojistku(to nepočítám že případně potřebujete pojistku třeba na 12V zásuvku) – není to nic složitého – koupíte se pojistnou krabičku pár kabelů, konektorků a hrr na to na základě schémat před úpravou a po úpravě. Jednoduchý obrázek originální elektriky.

Regulátor Vape/Ignitech a kontrola stavu dobíjení

Starší typy XTZ750 měly regulátory, které časem při horším chlazení – umístění nebylo nejlepší prostě pomalu odcházely. Nenajdete zde popis jak změřit dobíjení, protože zde nebo zde je již naprosto perfektně vše popsáno.

 Kdo má starší typ, doporučuji počítat s tím, že už nemusí dlouho vydržet nebo ještě lépe pokud jste trošku zruční s pájkou udělat upgrade na novější verzi(jen v němčině). Případně kdo je ještě na vyšší úrovni může zde.

Nové umístění od roku 1992 a nová verze regulátoru pak už problém vyřešily, ale stejně jako každá motorka (i Hondy, Suzuki…) může i naše motorka někdy potřebovat nový regulátor – VAPE nebo Ignitech. Pokud ale chcete ještě vylepšit jeho chlazení bez úpravy plastů je optimální ho přestěhovat pod nádrž za benzínové čerpadlo(fotky všech možných i nemožných umístění mohu poskytnout).

 VAPE A-R90 – mám i já foto

  • výhody – má díry na šrouby jako originál, takže přesně padne na své místo, je téměř k nerozeznání od originálního, je levnější – 1496,
  • nevýhody – krátké kabely – stačilo by aby byly o 10cm delší a bylo by to ideální, takže musíte trochu něco porezplézt, ale nic hrozného to není

 Ignitech RCH25Z

  • výhody - lepší drobnější žebrování
  • nevýhody – zatím nemá dírky na šroubky, takže se musí vymyslet kam s ním, je dražší – 2500,-

Automatické rozsvícení světel

 Prostě to vypínání a zapínání světel mě už nebavilo, takže jsem našel chytrou krabičku, která mi po zvýšeni napětí automaticky zapne světla. Na trhu je hodně výrobců, ale já jsem vybíral takové, které bud připojitelné na motorce, bude řízeno elektronikou, nebude mít žádnou velkou spotřebu a jednoducho ho zapojím. Bohužel jsem zjistil, že moc tak velký výběr nemám, takže jsem vybral – ARS SMART za 490,-. Zapojené to mám tak, že mám stále zapnutá hlavní světla, ale po otočení klíčku se mi rozsvítí jen parkovací a až po nastartování a asi 2sec se mi rozsvítí ta hlavní, takže konečně nemusím používat přepínač.

Baterka

 Sice existují již mnohem lepší typy baterek než standardní – GELOVKY, ale tyto baterie jsou take nachylnější na přesnost dobíjení(gelovka při nabíjení nesmí překročit hodnotu nabíjení 13.6V a to nemůžete zaručit) a přišly na trh až v relativně nedávné době. Naše motorka byla navržena na obyčejnou baterku s kyselinou, takže ji taky doporučuji. Kdo chce Yuasa, tak at vybere typ YB14L-A2 za asi 740,-. Jedná se o to, aby jste meli póly na správné straně a odvzdušňovací hadičku na levé straně. Při nákupu nové suché baterie si kupte 1 litr už předpřipravené kyseliny, jelikož se tam nenalévá jen destilka. Pozor pak při dobíjení, abyste ji měli odšpuntovanou, jelikož jinak by vám bouchla. Před zimou je dobré baterku nabít a uložit třeba do sklepa(pokud je suchý) nebo na místo kde není moc nízká teplota a vlhko. Pak v zimě je stejně dobré tak 1x za měsíc motorku natočit, aby se vše namazalo rozhýbalo.

Svíčky

 No máme slušný a výkonný motor, ale přeci jenom to není žádný supersport, takže platinový nebo iridiový svíčky nemají cenu. Většina sice dává obyčejný NGK DPR8EA9 za 98,- , ale po mých zkušenostech dávám jen Splitfire SF416C za 288,-. Je to sice velký rozdíl oproti NGK, ale já mám se Splitfire lepší průběch a nástup výkonu(prostě když za to vezmu tak to líp nastupuje do výkonu), zlepšily se starty, který je SuperTenereka nejsou někdy úplně ideální.

Fajfky

 Sice to není častý problém, ale vyskytnout se může – bohužel přesná kopie originální fajfky se prostě sehnat nedá(tedy zatím), takže je potřeba trochu laborovat – můžete vzít fajfku z nějaké jiné motorky nebo si koupit novou, která sice není úplně ta přesná, ale použít se dá - NGK - SD05F.

Spínačka

 Zalomený klíček nebo prostě vyběhaná spínačka je fakt mňamka, někdo tam dává spínačku z Peugeota, ale prostě to není ono. Proto je možné i u nás sehnat spínačku z druhovýroby nebo z jiné stejné mašiny. Já koupil na bejvalku v motoplus a to typ ISY070. Zde máte soubor - tabulku a obrázek motorek, které mají stejnou spínačku, takže si můžete sehnat i starší třeba na FJ1200 – vše je v tabulce.

Kontrolky dobíjení

 Nooo jelikož naše motorka nemá tuto kontrolku vřele doporučuji koupit si buď malý display, který bude ukazovat kolik Vám to dobíjí nebo jako já klasický kulatý budík – voltmetr. Bohužel, ale ani výrobci náhradních regulátorů v CZ – VAPE, IGNITECH nedělají vývod na kontrolku dobíjení – bohužel to nechápu.

 Možnosti:

  • Jako nejrychlejší možnost je instalace autohodin s voltmetrem nebo zde jako kolega Piwell.
  • Vyříznutí díry do krytu přístrojovky a instalace digitálního voltmetru – např. 1, nebo např. 2.
  • Opět vyříznutí díry, ale instalace kulatého tunning budíku, jako to mám já – zde a zde, nebo kdekoliv v tunning shopech – průměr 52mm ale pozor na hloubku budíku, aby se Vám ho tam podařilo vůbec strčit – stačí si to ale změřit. To že budíky jsou pro interiér neřeším – už jsem párkrát zmoknul a stále vše v pořádku funguje, takže až se pokazí, koupím nový.
  • Zakoupení stavebnice třeba od Flajzara na kontrolku a nainstalování někam.