BATERIE

Základní informace k S12 - SuperTenere XT1200Z

Moderátor: Malý Venoušek

Odpovědět
Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » ned led 21, 2018 10:26 pm

Ahoj asi se to brzo začne řešit, je to už 7 let od prvního modelu a nebo se to už řeší. Jakou baterii do XT 1200 používáte. Originál nebo jinou značku? Originál je docela mastnej. Pokud jinou značku tak jak dlouho a je spokojenost? Jak dlouho vydržel originál?

Díky za info ;-) Dave

CO JSEM ZJISTIL:
Original YUASA YTZ12S AGM 12V 11,6Ah a startovací proud 210A, rozměry 150x87x110mm, cena cca 2250Kč

náhrada
JMT WPZ12S GEL (gelová baterie), 12V 11Ah a startovací proud 210A, rozměry 150x87x110mm, cena cca 1900Kč, naplněna z výroby - NEMÁM S NÍ ZKUŠENOSTI

NITRO YTZ12S AGM 12V 11Ah a startovací proud 210A, rozměry 150x87x110mm, cena cca 1500Kč, naplněna z výroby - NEMÁM S NÍ ZKUŠENOSTI


atd.

TESTUJE :
ASUMI druhým rokem k 1/2018 a zatím v pohodě https://www.skyrichbattery.com/product_ ... cts_id=573
STRÁŠA 2 sezony k 1/2018 a zatím v pohodě https://nastartujes.cz/10-20-ah-vodni-a ... 12-ah.html

Bezúdržbové olověné AGM baterie
Pokud jsou bezúdržbové AGM baterie naplněny z výroby tak je většinou jde otočit o 90°. Pokud to jsou bezúdržbové AGM baterie, který si člověk zaleje sám tak se můžou naklápět o 30° a nebo 45°- výrobce se jistí, že to člověk blbec dobře nezavře. Je to riziko

NĚCO O MOTOBATERKÁCH


Klasický údržbový - olověný akumulátor (kyselinový)

Olověný akumulátor je sekundární galvanický článek s elektrodami na bázi olova, jehož elektrolytem je kyselina sírová. Vyrábějí se v 6-ti a 12-ti V provedení a v kapacitách řádově od 1 do 10 000 Ah. Hlavními výhodami je dobře zvládnutá technologie výroby, relativně nízká cena a relativně vysoký výkon – např. pro startování motocyklu by se jiné články než olověné použít prakticky nedaly.
V nabitém stavu aktivní hmotu záporné elektrody tvoří houbovité olovo (Pb), u kladné elektrody je to oxid olovičitý (PbO2).
Elektrolytem v olověných akumulátorech je vodou zředěná kyselina sírová (H2SO4) o koncentraci přibližně 35% obj. u plně nabitého akumulátoru. Tento roztok může být z technických důvodů nasáknutý do vaty ze skelných vláken (AGM) nebo ztužený do formy gelu.
Vybíjením se aktivní hmota záporné i kladné elektrody přeměňuje na síran olovnatý (PbSO4) bitíkoncentrace elektrolytu a naopak při nabíjení jeho koncentrace roste.
Tyto baterie jsou většinou dodávány suché nenalité a pro aktivaci je nutné je ,,nalít“ zmiňovaným elektrolytem. Po naplnění baterie je tento článek připraven k užití, baterie je z výroby přednabitá.
Olověné akumulátory jsou většinou užity ve starších modelech motocyklů, ale dnes je ve velké míře vytlačuje kategorie bezúdržbových akumulátorů.

Výhody:

• Relativně levná výroba
• Velké spektrum využití
• Možné nabití i z hlubokého podbití

Nevýhody:

• Možné použití pouze ve standartní poloze
• Nutná kontrola elektrolytu a případné doplnění
• Při náklonu baterie možný únik kyseliny a tím poškození motocyklu

Akumulátory VRLA - Valve Regulated Lead Acid

VRLA (z anglického Valve Regulated Lead Acid) je označení pro bezúdržbové ventilem řízené olověné akumulátory. Dále se dělí na:

• AGM
• Gelové akumulátory

Často se jim říká hermetizované akumulátory, což není tak úplně pravda – vzhledem k vyvíjenému plynu kompletně uzavřené být nemohou – obsahují ventil (gumovou čepičku), který při zvýšení tlaku plyny uvolní.
„Ventilem řízené“ vlastně nevysvětluje jejich funkci, že to jsou rekombinační baterie; kyslík vzniklý u kladné elektrody se znovu smísí s vodíkem u záporné elektrody a vytvoří tak znovu vodu. Tím se předchází vysychání elektrolytu a umožňuje to bezúdržbový provoz. Ventily jsou tam z čistě bezpečnostních důvodů, např. při přebíjení začíná vznikat plynný vodík a kyslík.
Použití
Mezi hlavní použití patří systémy záložního napájení, UPS, nouzová světla, solární systémy.
Konstrukce
Každá baterie se skládá nejčastěji z 3, 6 nebo 12 článků pro výsledné napětí 6 V, 12 V, respektive 24 V. Každý článek má bezpečnostní ventil (gumovou čepičku), která se nadzvedne, pokud dojde k vývinu plynů (při vysokých proudech, teplotě, přebíjení...)
Srovnání s klasickými akumulátory
Ve srovnání s klasickými akumulátory se zaplavenými elektrodami nabízejí několik výhod – mohou být umístěny v jakékoliv poloze, jsou bezúdržbové – díky rekombinaci nepotřebují dolévat vodu a také produkují výrazně menší množství potenciálně výbušných plynů.

Bezúdržbová AGM - Absorbent Glass Mat


Tyto bezúdržbové baterie nejsou vhodné do starších motocyklů z důvodu jejich zastaralého dobíjecího systému. V případě použití se zkracuje životnost baterie až o polovinu.
70% dnešních motocyklů funguje zrovna na těchto bezúdržbových baterií. Baterie se dodává v transportním balení, kde je k samotné baterii přiložena ampule s elektrolytem. Pro aktivaci akumulátoru je třeba přiložený elektrolyt nalít do těla baterie a posléze baterii zavíčkovat záslepkou. V tomto balení je vždy přiložen přehledný obrázkový návod - výrobce doporučuje náklon 30-45°. Nebo jsou dovávány zalité přímo z výroby a výrobce uvádí náklon až 90°

Výhody:

• levná a jednoduchá výroba
• vyspělá a dobře zvládnutá technologie výroby
• velmi nízké samovybíjení (1–3% za měsíc)
• schopnost dodat vysoké proudy
• jednoduché nabíjení - stačí zdroj konstantního napětí s omezením proudu a články mohou být připojeny libovolně dlouho

Nevýhody:

• špatný poměr kapacity k hmotnosti – nevhodné pro mobilní použití
• nesmí být skladovány ve vybitém stavu, napětí by nemělo klesnout pod 2,1 V/článek
• poskytují pouze malý počet úplných vybíjecích cyklů (cca 200) – vhodné pro záložní napájení, kdy je potřeba jen občasné vybíjení
• oxid olovičitý v nich obsažený je jedovatý, což je činí nebezpečnými pro životní prostředí

Bezúdržbový akumulátor - GEL

je typ olověného VRLA akumulátoru s elektrolytem ztuženým ve formě gelu; kyselina sírová je smíchána s velmi jemným skelným práškem s částicemi asi setiny velikosti cementového prachu, což způsobí zgelovatění elektrolytu.
Narozdíl od klasického akumulátoru se zaplavenými elektrodami, ovšem stejně jako u akumulátoru AGM, je možné jej provozovat v jakékoliv poloze díky nekapalné povaze elektrolytu.
Chemicky jsou totožné s klasickými akumulátory, ale antimon v elektrodách je nahrazen vápníkem, což způsobí i snížení vývinu plynů v baterii.
Jsou obecně společně s AGM nazývány „olověné bezúdržbové akumulátory“.

Gelové akumulátory jsou výbornými pomocníky odevzdávajícími vyšší výkon při menších rozměrech a snížené hmotnosti. Vzhledem k tomu, že se jedná o hermeticky uzavřený akumulátor, nemusíme řešit odvětrávání plynů, akumulátor je bezpečný, eliminuje riziko
vytečení elektrolytu při náklonu nebo převržení. Dobíjení realizujeme výhradně nabíječkou
vhodnou k nabíjení gelových/AGM akumulátorů. Životnost gelových akumulátorů je v praktickém provozu asi 4 – 6 let.
Gelové baterie jsou dodávány hotové a hermeticky uzavřené. Po aktivaci nabitím jsou připravené k užití ve Vašem motocyklu.
Baterie se používají v dnešních moderních motocyklech, kde výrobce řeší nižší váhu i menší rozměr se zachováním startovacího proudu baterie a kde z nutnosti uložení je baterie položena nebo jinak použita.

Výhody:

• nízký vybíjecí proud a tím dlouhá výdrž bez nabíjení
• velká tolerance k hlubokému vybíjení
• odolnost vůči otřesům

Nevýhody:

• vyšší cena
• nutnost precizní funkce dobíjecí soustavy (napětí 14,1 – 14,4V)
• dodržování určitých pravidel při nabíjení


Li Ion baterie

Výhody:

• Lehčí a menší
• Vyšší startovací proud

Nevýhody:

• vysoká cena
• nižší kapacita baterie daná menší velikostí
• při vybití pod 10V hrozí její zničení
• nákup spešl nabíječky
Naposledy upravil(a) MotoTraveller dne čtv bře 15, 2018 12:16 pm, celkem upraveno 15 x.

asumi
Už něco vím
Příspěvky: 123
Registrován: stř úno 29, 2012 2:15 pm
Bydliště: Mělník

Re: BATERIE

Příspěvek od asumi » pon led 22, 2018 7:45 am

Zdravím pane,
druhým rokem tam mám lithiovou baterii a zatím žádný problém. Baterie točí startérem líp( lehčeji ) než orig. Yuasa a je asi o tři kila lehčí.
Kdybych Lithiovku nedostal za zaváděcí cenu 500 kč , tak bych určitě koupil Yuasu, je vyzkoušená a drží spoustu let.

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » pon led 22, 2018 10:55 am

Zdravím a díky za info ;-). Jakou Li-ionku tam máš? Je menší a tak k ní byl adaptér nebo jsi musel prostor pro baterii upravit? Ta cena byla luxusní. Čím jí nabíjíš, máš k ní spešl nabíječku?

Ostatní majitelé XT1200 pište své zkušenosti a postřehy ;-)

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » pon led 22, 2018 1:23 pm

Ahoj zjišťoval jsem informace k baterii EXIDE Li-ion ELTZ14S 12V, protože je jen o cca 600Kč dražší tzn. 3300Kč oproti originalu Yuasa 2700Kč . Z odpovědí, který jsem získal mi vychází, že úspora hmotnosti a vyšší startovací proud, nebude pro mne taková výhoda abych do ní šel za vyšší cenu než originál, podpořenou ještě nákupem nabíječky Li-ion baterií, o hodně nižší kapacitě pouze 5Ah oproti 11Ah a riziku zničení baterie při napětí pod 10V. Pokud by byla cena za baterii nízká tak bych to asi neřešil, jen bych měl možná obavy při neopatrném vyplácání baterie na cestách.

Dobrý den, rád bych se vás zeptal na baterii EXIDE Li-ion ELTZ14S 12V. Je u ní psáno jen 5Ah. Na baterii AGM v motorce mám 11Ah. Není to u Li-ion málo?

Děkuji moc za informace s pozdravem David Loučka


Dobrý den,

Baterie Li-ion mají záměrně nižší kapacitu (při zachování stejných startovacích schopností) a to z důvodu úspory hmotnosti.

S pozdravem Vít Vondráček
Produktové oddělení


Dobrý den, takže prakticky mají vyšší startovací proud než AGM 290A oproti 210A, ale o 1/2 kratší výdrž ohledně vybití a větší náchylnost k poškození při poklesu napětí pod 10V?

Je to tak?

DL


Prakticky máte pravdu. Tyto baterie jsou určené především pro speciály, kde záleží na každém gramu hmotnosti. Pokud se baterie dostane pod 10V, tak je zničená.

S pozdravem Vít Vondráček
Produktové oddělení


Kluci budu rád když sem napíšete své zkušenosti a třeba je i jiná Li-ionka s větší kapacitou za dobrou cenu, nevim.

asumi
Už něco vím
Příspěvky: 123
Registrován: stř úno 29, 2012 2:15 pm
Bydliště: Mělník

Re: BATERIE

Příspěvek od asumi » úte led 23, 2018 10:02 pm

Zjistil jsi toho dost. Baterku mám JMT a moc se s ní nemažu (za ty prachy). Nabíjel jsem ji nějakou intel. nabíječkou na gelovky a je stále dobrá. Stále čekám, že odejde a nic. Poté bych šel do Yuasy.

Origo baterku z 2011, která je stále v kondici ( občas ji dám na nabíječku) mám ještě v garáži než odejde ta lithiovka.
Naposledy upravil(a) asumi dne stř led 24, 2018 3:36 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Flash
Všeználek
Příspěvky: 1108
Registrován: pon kvě 17, 2010 11:50 am
Bydliště: Žamberk

Re: BATERIE

Příspěvek od Flash » stř led 24, 2018 1:04 pm

já mám furt origo baterku ale letošní sezonu asi radši vyměním. je tam 5 let, startoval jsem i přes klasické startovací kabely asi 3x a dobíjel normální trafo nabíječkou na auta na cestách tak se obávám že jsem ji tím zkurvil. Teď 2 zimy ji mám na nabíječce optimate celou zimu a potvora i když jsem na ní pěkně sral tak furt startuje, tak nevím jestli ji preventivně vyměnit nebo až odejde. Může se zkusit klasickej odporovej zátěžák na baterky na gelovku ?
If you see the flash, it's already too late ! :-D

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » pát led 26, 2018 7:57 pm

Já tipuju, že už jí mám v háji a je cca 4 roky stará. Asi tím, že se s motorkou moc nejezdilo a většinu času byla asi vybitá. Příští týden jí ponesu na změření tak se zeptám zda se AGM dá měřit odporem. Ale podle mně asi jo.

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » pon led 29, 2018 6:28 pm

Ahoj Asumi asi máš tuhle baterku není to Li ion, ale gelová AGM a může být otočená o 90°a není háklivá na podbití jako Li ion a nemusí na ní být spešl nabíječka

Je to ona?
Baterie JMT WPZ12S GEL (gelová baterie), 12V 11Ah, 210Ah rozměry 150x87x110mm cena cca 1890Kč

http://eshop.profi-moto.cz/nahradni-dil ... 4c607be4am

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » pon led 29, 2018 6:43 pm

Flash píše:
stř led 24, 2018 1:04 pm
já mám furt origo baterku ale letošní sezonu asi radši vyměním. je tam 5 let, startoval jsem i přes klasické startovací kabely asi 3x a dobíjel normální trafo nabíječkou na auta na cestách tak se obávám že jsem ji tím zkurvil. Teď 2 zimy ji mám na nabíječce optimate celou zimu a potvora i když jsem na ní pěkně sral tak furt startuje, tak nevím jestli ji preventivně vyměnit nebo až odejde. Může se zkusit klasickej odporovej zátěžák na baterky na gelovku ?
Ahoj Flashi tak mi baterku zkusili odporovým zátěžákem a prý je dobrá - takový průměrný stav. Takže to asi jde. Jenže dle provozu mi v pohodě nepřipadá.
Tak mi jí ještě změřili procesorovým testerem a zjistilo se, že má kapacitu 155Ah na místo 210Ah - to by mohlo vysvětlovat proč startuje z těžka.

asumi
Už něco vím
Příspěvky: 123
Registrován: stř úno 29, 2012 2:15 pm
Bydliště: Mělník

Re: BATERIE

Příspěvek od asumi » stř led 31, 2018 6:53 pm

MotoTraveller píše:
pon led 29, 2018 6:28 pm
Ahoj Asumi asi máš tuhle baterku není to Li ion, ale gelová AGM a může být otočená o 90°a není háklivá na podbití jako Li ion a nemusí na ní být spešl nabíječka

Je to ona?
Baterie JMT WPZ12S GEL (gelová baterie), 12V 11Ah, 210Ah rozměry 150x87x110mm cena cca 1890Kč

http://eshop.profi-moto.cz/nahradni-dil ... 4c607be4am
Zdravím Dave, tak jsem mrknul na baterku a je to tato https://www.skyrichbattery.com/product_ ... cts_id=573
Myslel jsem, že je to JMT.

stráša
Začínám
Příspěvky: 8
Registrován: pon úno 02, 2015 8:49 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: BATERIE

Příspěvek od stráša » pát úno 02, 2018 6:45 am

Ahoj po tom co mě yuasa po 4 letech odešla a přečtení různých for jsem usoudil že to s bateriema není až tak růžové tak jsem zvolil tuto aspon mě nebude líto ji vyhodit. A startuje dobře už 2 sezony. Motobatt
https://nastartujes.cz/10-20-ah-vodni-a ... 12-ah.html

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 811
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: BATERIE

Příspěvek od MotoTraveller » čtv bře 15, 2018 12:20 pm

Koupil jsem novou baterku a nakonec jsem se rozhodl pro originál YUASU YTZ12S. Dá se už koupit za celkem rozumných 2216Kč model 2017 viz. odkaz
https://www.battery-import.cz/motobater ... -12v-11ah/
U těchto baterií je důležitý rok výroby, protože jsou nalitý ve výrobě. Pozná se to u Yuasy dle výrobního čísla tzn. předposlední dvojčíslí značí rok výroby

Odpovědět